Šternberk na Moravě (hrad) hrad (ikonka)

Státní hrad Šternberk se nachází ve městě Šternberk v blízkosti Olomouce. Hrad byl založen v polovině 13. století, jeho současná podoba v duchu romantického historismu dle projektu vídeňského architekta Karla Gandolpha Kaysera však odpovídá rozsáhlé přestavbě a modernizaci koncem 19. století. Hrad ve své nynější podobě představuje luxusní panské sídlo s mimořádně dochovaným mobiliářem, včetně tehdejších technických novinek z oblasti vybavení budov.
 

Hrad Šternberk Hrad Šternberk, vizitkový sál Hrad Šternberk, pánská ložnice 01-4.jpg

Edukační aktivity na Státním hradě Šternberk se drží v horizontu krátkodobých cílů, navázaných na školský vzdělávací systém. Výchozími cílovými skupinami byly zvoleny děti předškolního, mladšího a staršího školního věku a rodiče s dětmi.  Obsahová náplň výchovně-vzdělávacích aktivit je zaměřena na zachycení změn ve společnosti a v lidských sídlech v období následujícím po průmyslové revoluci. Nosným prvkem historického výčtu těchto změn ve solečnosti je dochovaný mobiliář hradu, který představuje několik na sebe návazných, pokrokových řad technického vybavení budov (v rámci přestavby a modernizace sídla koncem 19. století byla obytná část hradu vybavena plně funkčním vodovodem na horkou i studenou vodu, kanalizací, horkovzdušným topením, mimo potravinovým taktéž osobním výtahem, okenními markýzami a modernizována byla i hradní kuchyň).

Archiv edukačních programů

Technika?! Přísloví napoví!školní skupina (ikonka)

Technika?! Přísloví napoví! - hlavní obrázek Mikrovlnka, telefon, televize – dnes nás doma obklopují samé technické vymoženosti! Ale jak vypadal běžný den třeba před sto lety? A jak asi vypadal na hradě? Mohla být na hradě technika?
Cílem edukačního programu Technika ?! Přísloví napoví!  je přiblížit dětem prostřednictvím autentického prostředí hradu, kopií sbírkových předmětů, hry a jednoduchých experimentů paralelu mezi středověkým hradem a současným, moderním sídlem.  Na příkladech techniky, kterou děti na hradě samy objeví, bude objasněna její funkce nebo přiblížen celý technologický tok vynálezu od středověku po současnou dobu. Malou nápovědou při pátrání po technických vymoženostech jsou dětem známá přísloví, která mají spojitost s technikou nebo řemesly.

Cestovatelé v časerodina s dětmi (ikonka)

Cestovatelé v čase - hlavní obrázek Bydlely na hradě děti? Kolik jim je dnes let? Jaký byl jejich život na hradě? V rámci edukačního programu se děti společně s lektorem přenesou do minulosti a podívají se, jaký byl život dětí na panském sídle ve 20. století. Popovídají si o životě posledních majitelů a výchově jejich dětí, o dobové módě, společně si prohlédnou některé autentické hračky nebo dochované fotografie z archivu posledních majitelů hradu.

Sv. Jiří, to byl páka! Ten se nebál ani draka...školní skupina (ikonka)

Sv. Jiří, to byl páka! Ten se nebál ani draka... - hlavní obrázek Obsahový rámec programu vychází z legendy o sv. Jiří, na základě které se děti v prostředí středověkého hradu potýkají s tématem dobra a zla… Hledáním historických předmětů, na kterých je světec či scéna boje s drakem zachycena, děti pod vedením lektora postupně poodkrývají samotný význam zobrazení. Tématy, která zaujmou stejně tak děvčata i chlapce, je život rytíře, výroba brnění, plátové zbroje atd. Závěr programu je následně opět tematicky svázán s legendou, kdy děti „vše špatné“ uzamknou do „dračí sluje“ a slibují, po vzoru legendy, že budou konat dobro.
 

Technika s hádankourodina s dětmi (ikonka)školní skupina (ikonka)

Technika s hádankou - hlavní obrázek Lednička, telefon, výtah – dnes nás obklopují samé technické vymoženosti, které nám každý den usnadňují mnoho práce a šetří náš čas. Ale jak vypadal běžný den v minulosti? A jak vypadal takový běžný den třeba na hradě? Mohla být na hradě technika?
Program o technickém zázemí hradu a každodenním životě jeho obyvatel je určen dětem v předškolním věku v doprovodu pedagoga. Děti se krátce, věku přiměřenou formou, seznámí s historií hradu Šternberk a blíže si prohlédnou a vyzkouší předměty, které bývají často u běžných prohlídek opomíjeny. Společně s lektorem si děti popovídají o hygieně hradních pánů, osvětlení hradu, komunikaci se služebnictvem a o dalších drobných zařízeních, které stejně jako nám dnes usnadňovaly život už i před mnoha lety na hradě. Na příkladech techniky, kterou děti na hradě samy objeví, bude objasněna její funkce nebo přiblížen celý technický vývoj daného vynálezu od středověku po současnou dobu. Malou nápovědu dětem při pátrání po technických vymoženostech dělají známé hádanky.